





Hoevebrug Spoorsingel Rotterdam 2012 (IGWR)
Het Waterproject in Rotterdam bestaat uit een stelsel van singels die halverwege de 19e eeuw zijn aangelegd. Stadsarchitect Rose ontwierp al in 1842 het Waterproject met vijf singels als een hygiƫnische oplossing voor de doorspoeling van de stadswateren en als een structureel element voor stadsuitbreidingen. Vanaf 1854 werden de singels door de bekende landschapsarchitect J.D. Zocher in Engelse landschapsstijl ontworpen. In 1865 was de Spoorsingel aan de beurt.
De gemeente Rotterdam ontwikkelde het Singelplan om alle singels en vlieten in de oudere wijken te vernieuwen. Zo ook de Spoorsingel. Behalve de vernieuwing van de oevers en beplanting van de Spoorsingel moest ook de houten Hoevebrug vervangen worden. Het brugdek bestaat uit hoge-sterkte-beton en kon slank vormgegeven worden. Marja Haring ontwierp moderne leuningen in de sfeer van de Engelse landschapsstijl: zwarte stalen golvende strippen met een houten handrail, verwijzend naar de gietijzeren leuningen uit die tijd.