STATION BLAAK ROTTERDAM 1993 (IGWR)

Het Blaakstation is een OpenbaarVervoersknooppunt waar overstaprelaties zijn van trein, metro en tram. In 1993 wordt het negentiende-eeuwse Rotterdamse Luchtspoor vervangen door een spoortunnel, waardoor een nieuw Blaakstation moest worden gerealiseerd.

Harry Reijnders heeft de overkapping van het NS-station ontworpen door een transparante schotel met een diameter van 35 meter aan een boogconstructie op te hangen.

De treintunnel loopt dwars onder de metrotunnel door die ter plaatse als een soort ondergrondse ‘brug’ was geconstrueerd. Boven op deze metrotunnel werd de tramban met haltes gesitueerd. Hierdoor moest rekening gehouden worden met de sterkte van deze metrotunnel en mochten geen momentvaste verbindingen gemaakt worden. Marja Haring heeft vervolgens een stalen tafel-constructie ontworpen waar de bovenleiding en halteoverkappingen aan bevestigd werden. Ook was zij verantwoordelijk voor het ontwerp van de overkappingen van haltes en de bestaande roltrappen en liften.